Genieten!

16 juni 2015 - Lusaka, Zambia

Lieve allemaal, hier onze beloofde jaloersmakende blog. Het is alweer onze laatste blog van deze fantastische reis. Morgen nacht vliegen we terug naar ons eigen kikkerlandje (en ons eigen bed waar we stiekem ontzettend naar verlangen!).
De afgelopen week hebben we ontzettend genoten van al het moois wat Livingstone te bieden heeft. We sliepen in een geweldig backpackershostel waar we elke dag nieuwe mensen hebben ontmoet. Onwijs leuk om mensen vanuit zoveel verschillende plekken op de wereld te ontmoeten!

Donderdag zijn we naar de Victoriawatervallen geweest. Na wat hulp van twee Engelse meiden die we in het hostel hebben ontmoet, konden we alsnog het park in. We waren namelijk zo naïef om niet na te denken over entreekosten, dus hadden lang niet genoeg geld bij ons. Gelukkig mochten we wat geld van de Engelse meiden lenen. En wat waren we blij dat we naar binnen konden, wat een prachtige natuur hier!
Ook hebben we nog een wandeltocht beneden naar the boilingpot gemaakt (de plek waar de watervallen samenstromen). Onderweg liepen er overal bavianen en we waanden ons helemaal in een oerwoud, erg gaaf. Hoe voorspoedig het naar beneden ging, hoe groot de uitdaging om weer omhoog te komen. We hadden namelijk vanaf het ontbijt niet meer gegeten en met de hitte en de lege flesjes water, leek te terugweg wel drie keer zo lang. Uitgehongerd gingen we bij het park op zoek naar iets om te eten. We hadden een tip gekregen om bij het luxe Sun Hotel naar binnen te gaan, omdat er daar bij het restaurant wilde zebra's lopen. We bluften ons naar binnen door te zeggen dat we gasten waren, en hebben na wat te eten (want honger!) de zebra's in het echt van heel dichtbij gezien!

Afgelopen weekend zijn we net over de grens in Botswana op safari geweest. Op zaterdag zijn we begonnen met een river cruise over de Chobe River (ligt tussen Botswana en Namibië). Hier hebben we de eerste wilde dieren gespot: krokodillen, nijlpaarden, olifanten en veel vogels. Prachtig om te zien! Na de boottocht kregen we een heerlijke lunch om vervolgens een jeep in te stappen voor een game drive in het Chobe National Park. In een woord: Geweldig! Het eerste deel van de safari zaten we alleen in de jeep, dus hadden we een privé guide.
We hebben zoveel kunnen zien! Olifanten, giraffen, zebra's, nijlpaarden, buffalo's, impala's, waterbok, leeuwen en zelfs een luipaard! (maar 5% kans dat je die ziet). We hebben aan het water genoten van de prachtige zonsondergang en zijn daarna naar het kamp gegaan waar we een nacht hebben geslapen. Dit was midden in het natuurpark en bestond uit zo'n 8 tentjes, een groot kampvuur en een 'keuken'. Er werd weer heerlijk voor ons gekookt en na wat geklets met de andere gasten zijn we op tijd ons tentje in gedoken. 's Nachts werden we wakker van geritsel rond de tent, dit bleek een olifant te zijn. De volgende ochtend werden we om 05.45 gewekt voor de morning drive. Na een snel ontbijt gingen we onder het genot van een prachtige zonsopgang weer snel opzoek naar de leeuwen. Deze hebben we (toen) niet gevonden, maar wel een hyena! En natuurlijk weer veel van de dieren die we eerder ook gezien hebben. De hele dag hebben we door het park gereden en genoten van de omgeving en alle wilde dieren. Wat een fantastisch weekend hebben we hier gehad!

De tijd is voorbij gevlogen, maar we kijken met veel plezier en voldaan gevoel terug. We willen ook gelijk even van de gelegenheid gebruik maken om jullie allemaal te bedanken voor alle lieve reacties, het deed ons erg goed ze allemaal te lezen. Met de inmiddels totaal 2500 foto's hebben we jullie genoeg te laten zien en we hebben genoeg verhalen voor het komende jaar.

Voor nu nog even genieten van onze laatste dag morgen, en onze verplichte shopping sessie om onze laatste Kwacha's uitgeven op de lokale markt (heel vervelend natuurlijk).

Liefs Lotte en Fabienne

1. Ingrid:
    16 juni 2015
    Wat is de tijd omgevlogen en wat hebben we genoten van jullie verhalen. Tot donderdag op Schiphol, een hele goede vlucht.
    Xx ingrid
  2. Anneke:
    17 juni 2015
    Wat een geweldige ervaring moet deze hele periode voor jullie zijn. En wat ben ik eigenlijk jaloers op jullie. Ik kan niet wachten om alle foto's en bijbehorende verhalen te zien en horen.Goede terugreis naar ons, toch ook wel, fijne Holland.
  3. Daniëlle:
    goeie reis meiden!! Leuk stukkie weer!! Dikke kus
  4. Cilia:
    17 juni 2015
    Leuk om jullie blog weer te lezen!
    Wat een prachtige dingen hebben jullie beleefd.
    Ik zie uit naar de foto's!
    Fabienne ik zie je morgen....kan je na een heerlijke douche al je verhalen en foto's bij me kwijt
  5. Oma heeremans:
    17 juni 2015
    Dit is iets om nooit te vergeten meiden. Hele goede terug reis. Zien uit naar alle verhalen en foto's. Liefs opa en oma
  6. Ilze:
    Wow, inderdaad jaloersmakend ;-) Goede reis terug en tot snel Fabienne
  7. Diona:
    17 juni 2015
    Wat een geweldig verhaal meiden. Ben ook benieuwd naar alles en heb onwijs zin om jullie morgen weer te zien. Goeie reis en tot morgen :-)
  8. Diona:
    17 juni 2015
    Wat een heerlijk verhaal weer, inderdaad om jaloers op te zijn. Maar heb onwijs veel zin om jullie morgen weer te zien, Goeie reis en tot morgen :-)