We leven nog!

25 mei 2015 - Lubwe, Zambia

Na 2 weken dan eindelijk een teken van leven! In het dorp waar we leven is geen internet te vinden.. Vandaag konden we boodschappen doen en een internetcafe opzoeken. We weten niet waar we moeten beginnen met vertellen want we maken zoveel dingen mee!

We kunnen nu in ieder geval wel zeggen dat we letterlijk en figuurlijk zijn geland in Afrika:
- De eerste diarreeremmer is uit de verpakking gehaald (gelukkig vals alarm)
- We hebben totaal geen besef meer van datum en tijd (hebben de mensen hier ook niet: er wordt hier 's middags nog steeds goedemorgen gezegd)
- Onze looppas is minimaal met 3 km/h vertraagd
- De eerste enge beesten zijn gespot (en doodgeslagen met een pan)
- De Zambiaanse zon is op onze huidjes te zien (zelfs op die van Lotte!)

We wonen in een huisje naast het klooster en tegen het huis van de dokter van het ziekenhuis. De eerste week hadden we geen stroom omdat de dokter weg was en niet betaald had.. Ook hebben we geen stromend water; best een uitdaging (stel je eens voor hoe wij ons toilet doorspoelen....) We hebben ons goed kunnen redden. De hoofdlampen draaiden overuren en iedere avond een romantisch diner voor 2 bij kaarslicht.
We wonen heel veilig: er zit 24/7 een man op het terrein met een stuk of 8 'waak'honden. En als we 's nachts naar het ziekenhuis moeten worden we gebracht en gehaald door onze prive-agent (met gummiknuppel).

Het is 10 minuutjes lopen naar het dorp, maar meestal zijn we twee keer zo lang onderweg. We worden overal aangesproken en begroet en de kindjes willen ons graag knuffelen en een high five geven, schatjes.

We hebben nu twee weken in het ziekenhuis gewerkt, wat een wereld van verschil met Nederland. Onze teller staat inmiddels op 7 vaginale bevallingen, 3 keizersnedes, 1 doodgeboren kindje (abruptio) en een maternale (en daardoor foetale) sterfte (eclampsie en uitgezakte navelstreng). Ook hebben we 2 pasgeborenen moeten reanimeren, gelukkig allebei succesvol! Naast dit alles op labour ward hebben we ook geholpen bij het lab (malaria testen) en bij de zwangerschapscontroles. Oh en niet te vergeten: we hebben de onaardige vrouwen uitgehangen en veel baby's gevaccineerd.
Gelukkig overheersen de gelukkige momenten boven de heftige.

Met ons project gaat het goed. We geven individuele reanimatie trainingen en oh wat is dat hard nodig. We schrikken echt van wat de (ervaren) zorgverleners weten en doen. We hopen de komende twee weken nog zoveel mogelijk mensen te trainen, zodat we tijdens onze eindpresentatie een hoop certificaten kunnen uitreiken!

We zijn ook al helemaal ingeburgerd in het dorp. We zijn naar de kerk geweest, hebben nshima gegeten, dragen icitenge en begroeten de mensen met ons beste Bemba.

Zo. Dit was in een notendop hoe het met ons gaat. We genieten enorm van alles wat om ons heen gebeurt en wat we allemaal mogen meemaken. Bereid jullie maar voor op honderden foto's en eindeloze verhalen als we weer terug zijn! Maar eerst gaan we nog 2 weken aan het werk en daarna nog anderhalve week genieten van de rest van dit prachtige land!

1. Sandra Jadi:
    25 mei 2015
    Wat een bijzondere, heftige, mooie tijd hebben jullie daar. Veel succes en geniet van alle mooie dingen. Veel liefs, Sandra, Roy, Kate en Emma Jadi.
  2. Magteld Eckhart:
    25 mei 2015
    Hoi lieve meiden. Wat fijn dat alles goed gaat met jullie! Wel heftig wat jullie allemaal meemaken hoor, ik kan het me moeilijk voorstellen. Geniet van de komende weken en heel veel succes! (en fabje: alvast gefeliciteerd!!!) xxxx
  3. Anneke:
    25 mei 2015
    Wat jullie daar allemaal zien en meemaken is voor ons hier niet te bevatten. Het moet voor jullie een overweldigende ervaring zijn. De helft van jullie avontuur in dit dorp zit er nu op, veel succes en plezier voor de laatste 2 weken.
  4. Ilze:
    25 mei 2015
    Indrukwekkend hoor meiden. Wat zullen ze blij met jullie zijn. Toppers!
  5. Ingrid:
    Hè meiden,
    Wat een verhaal weer. Jullie zijn goed bezig. Ga zo door en geniet van alles. Dikke kus uit alkmaar
  6. Diona:
    25 mei 2015
    Oh wat fijn om van jullie te horen zeg....en wat een verhaal. Jullie zijn zo goed bezig zeg. Onvoorstelbaar gewoon. Leuke foto's ook hoor. Veel plezier en genieten. Groetjes van ons en een dikke kus alvast voor morgen :-):-)
  7. Mieke en peter:
    25 mei 2015
    Leuk om te horen dat alles naar wens verloopt. Nog veel werkplezier en geniet van alle indrukken en ervaringen. En fabienne maak er morgen een mooie dag van en geniet van je verjaardag. Proficiat alvast. Groetjes Mieke en peter.
  8. Sandra de Geus:
    Heei meiden!!
    Wat goed om wat van jullie te horen :), leuk om jullie verhaal te lezen en jullie maken echt veel mee!
    Ik ben heel benieuwd naar de foto's, die gaan we maar kijken met een fles Hugo denk ;)
    Heel veel succes de komende twee weken en geniet ervan!
    Liefs
  9. Daniëlle:
    26 mei 2015
    hee meiden ! Wat goed van jullie!! Fijn dat jullie het naar jullie zin hebben.
    Super dat jullie de kennis kunnen overbrengen! Geniet en een dikke kus van daan
  10. Oma Annie:
    26 mei 2015
    Fijn weer een bericht van jullie mijn dag is weer goed. Wat genieten jullie en wat maken jullie veel mee. Mooie foto,s een mooi land. Succes deze2 weken en Fabiene proficiat . Liefs en een dikke knuffel allebei.
  11. Oma heeremans:
    26 mei 2015
    Ik zou best even om een hoekje willen kijken. Met de beveiliging zit het ook wel goed. Lotte opa ook helemaal gerust. Bedankt voor jullie geweldig verhaal en veel succes. Gefeliciteerd Fabienne.Dikke knuffel opa en oma
  12. Annemarie:
    26 mei 2015
    Wat een mooi verhaal en super wat jullie daar allemaal doen. Heel veel succes nog de komende weken!
  13. Ingrid:
    26 mei 2015
    Fabienne van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!!!!!!
    lieve groetjes dirk en Ingrid
    En we kijken uit naar jullie volgende verhalen.
  14. Mieke:
    1 juni 2015
    hallo stoere meiden, wat een avonturen maken jullie mee. Daar kan je met trots op terugkijken. En wat heftig dat jullie al 2 reanimaties hebben gedaan, en wat is het dan kicken dat het goed afloopt. Petje af, meiden geniet ook straks van jullie vakantie. Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie verhalen en natuurlijk de foto's. Heel veel liefs uit alkmaar
  15. Lonneke:
    3 juni 2015
    Ahh, wat goed om wat te horen, en wat een mooie, leuke maar soms ook minder leuke dingen maken jullie mee! Heel erg veel plezier nog de komende weken. Ik ben erg benieuwd naar de rest van de verhalen. X